גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

מטוס פרטי – נקודת מבט של טייס ראשי

רבים חושבים שטייסים של מטוסים פרטיים מעבירים את ימיהם בהרפתקאות מסעירות המלוות במסיבות פאר עם שמפניה וקוויאר, ממש כמו בסרטי ג'יימס בונד לדורותיהם. אך האמת היא שהמציאות שונה לחלוטין מהדימוי הרומנטי: שגרה של עבודה קשה, שעות של הכשרה ואימונים מפרכים, וכל זה – בשל התשוקה הגדולה לתעופה והשאיפה להגיע הכי רחוק שאפשר.

להזמנת טיסה פרטית צרו איתנו קשר >

הדרך להפוך לקברניט של מטוס פרטי

להיות טייס של מטוס פרטי זה לא דבר של מה בכך. כדי להגיע למעמד הזה יש צורך בשנים של בעבודה קשה, התמסרות מוחלטת, כוח רצון ומשמעת עצמית.

המסע מתחיל בלימודי טייס – שלב בסיסי בעולם התעופה, שמסתיים בקבלת רישיון טיס פרטי. אחריו בא המבחן החשוב בדרך להתמחות – דירוג מכשירים דירוג מכשירים, הסמכה שמאפשרת לטייס להטיס מטוס באמצעות מכשירים בלבד, גם בתנאי נראות נמוכה או מזג אוויר גרוע. הצעד הבא הינו קבלת רישיון טיס מסחרי. זה לא הכל. טייסים ששואפים להשתלב בתעופה פרטית חייבים לצבור מספר גבוה של שעות טיסה, לעיתים בתור טייסי משנה או מדריכי טיסה.

רק לאחר שצברו את הניסיון הדרוש, הטייסים ממשיכים לדרגה הבאה – תעודת ATP (Airline Transport Pilot License). כדי לקבל רישיון ATP, על הטייסים להציג כישורי טיסה גבוהים ולעבור בהצלחה מבנים תיאורטיים ומעשיים. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של הסמכת טייס שמונפקת על ידי רשויות תעופה רגולטוריות, כמו מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בארצות הברית. רישיון ה-ATP מאפשר לטייסים לשמש כקברניט של מטוסים מסחריים גדולים או כקצין ראשון בתנאים מסוימים. ATP הינו התנאי הכרחי להעסקת טייס בתור קברניט של מטוס פרטי. אולם, גם זה לא מספיק. על הטייס לעבור הכשרה מקיפה לשליטה במטוס ספציפי שהוא אמור להטיס.

טייס ראשי במטוס פרטי

אחריות של קברניט במטוס פרטי

  • קברניט של מטוס פרטי מתפקד כסוג של מנכ"ל – הוא לא רק מטיס את המטוס אלא אחראי על כל מה שמתרחש במהלך הטיסה. כדי להבטיח טיסה בטוחה ומוצלחת, עליו להכין את המטוס לטיסה תוך אבחון מדוקדק של כל המערכות והמכשירים. במהלך הטיסה, קברניט מפקד על צוות המטוס, מתפעל את המכשור, מפענח את הנתונים, מתקשר עם בקרי קרקע ומגיב במהירות כאשר יש צורך בפתרונות יצירתיים.  
  • תכנון טיסה – הקברניט מתכונן לטיסה תוך התייחסות לשל גורמים כמו תנאי מזג האוויר, הגבלות המרחב האווירי ודרישות הדלק. הבטיחות היא מעל הכל, ועל הקפטן לוודא שהטיסה תתבצע על פי כל תקנות הבטיחות של רשויות התעופה. כמו כן, עליו לבחון היטב את מסלול הטיסה ולבדוק את מיקומם של שדות תעופה פוטנציאליים לנחיתות חירום.
  • בדיקות טרום טיסה – כאשר מתבצעת הזמנת טיסה פרטית, לפני ההמראה, הקברניט עורך בדיקה יסודית של כלי טייס ומוודא שכל המערכות פועלות כהלכה. הכשירות הכללית של המטוס נבחנת  תוך שיתוף פעולה עם טייס המשנה וצוות הקרקע כדי להבטיח שהמטוס נמצא במצב אופטימלי, עמוד בכל תקנות הבטיחות ומוכן לטיסה.
  • תפעול כלי טיס ומכשירים – במהלך הטיסה, הקברניט מבצע המראות ונחיתות, מנווט את כלי הטייס, מפקח על מערכות ומקיים תקשורת עם בקרת התעבורה האווירית. על הקברניט לעמוד בכל תקנות התעופה הרלוונטיות, כללי מדינות של חברת התעופה ונהלי הבטיחות.
  • קבלת החלטות – לקברניט יש את הסמכות הסופית לכל ההחלטות הקשורות לטיסה. ההחלטות מתבססות על מזג האוויר, תעבורה אווירית ושלל נתונים שמתקבלים באמצעות מכשירי טיסה ובקרי קרקע. על קברניט להיות מוכן לכל תרחיש ולהגיב במהירות לאירועים פתאומיים, כגון כיסי אוויר, בעיות מכניות, שינויי האקלים או כל עניין אחר שמוביל לחריגה מתוכנית הטיסה.
  • ניהול צוות ויצירת חוויית טיסה בטוחה ונעימה – בהטסה של כלי טייס פרטי הקברניט עובד בצמוד עם טייס משנה ולעיתים גם מנהל צוות דיילים. על הקברניט להקפיד על תקשורת יעילה ועבודת צוות יציבה כדי להבטיח חווית טיסה נעימה. באופן כללי, קברניטי מטוסים פרטיים מודעים למשמעות הגבוה של תנאי הנוחות והבטיחות של הטיסה עבור הנוסעים. על כך, עליהם להפגין נוכחות מרגיעה על הסיפון, במיוחד בעת סערה או מערבולת אוויר.
  • שמירת תיעוד – הקברניט מחויב לבצע רישומי טיסה באופן מלא ומדויק ולשמור את כל המסמכים הרלוונטיים, לרבות תוכניות טיסה, דוחות מזג אוויר, יומני תחזוקה וכדומה.

להזמנת טיסה פרטית צרו איתנו קשר >

יצירת קשר
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה