גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

הטסה רפואית

מה הופך את ההטסה הרפואית ליעילה?

להטסה רפואית מספר יתרונות על פני שירותי העברה רפואית קרקעית. הטסה רפואית מקצרת משמעותית את זמני ההגעה לבתי החולים ומאפשרת פינוי פצועים או חולים באזורים שאליהם אין גישה לכלי תחבורה אחרים.
כלי טייס אמבולנס עם ציוד וצוות רפואי עליו למעשה מאפשר את תחילת הטיפול בחולה עוד לפני הגעתו לחדר המיון. עובדה זו חשובה במיוחד בכל הנוגע לתחום הטראומה והרפואה הדחופה כיוון שהמטופל מקבל טיפול רפואי דחוף בשעת הזהב, דבר שיכול כידוע להציל חיים או למנוע מצבי נכות.

הטסה רפואית במטוס משמשת לעתים קרובות להעברת חולים למרחקים גדולים וגם להטסה בין המדינות השונות. בדומה לאמבולנסים קרקעיים גם מטוסי אמבולנס מצוידים במכשור רפואי חיוני לניטור וטיפול בחולים. ציוד רפואי זה לרוב כולל מכשירי הנשמה, מכשור מעקב, א.ק.ג, ציוד החיאה, תרופות, אלונקות ועוד.

בקרת התנועה האווירית (ATC) נותנת עדיפות באוויר ועל הקרקע לפעילות אמבולנס אווירי כדי לאפשר לכלי הטייס של התעופה הרפואית לבצע את משימתם הדחופה בזמן אמת.

להתיעצות או הזמנת שירותי הטסה רפואית צרו איתנו קשר >

היסטוריה של הטסה רפואית

הרעיון של שימוש בכלי טייס בתור אמבולנס נולד בתחום הצבאי והתגלגל לאזרחות. הקונספט של הענקת טיפול רפואי בזמן הטיסה נוצר למעשה בראשית עידן הטיסות הממונעות. הובלה אווירית של חולים ופצועים החלה בשנת 1784 בהעברת חיילים פצועים למתקן רפואי באמצעות כדור פורח. השימוש במטוסים לצורך פינוי אווירי של פצועים נוסה במהלך מלחמת העולם הראשונה. טיסת אמבולנס בריטית ראשונה תועדה בשנת 1917 באימפריה העות'מאנית והיא כללה הטסה רפואית של חייל שנורה בקרסול. ההטסה ארכה כ-45 דקות בלבד, במקום מסע יבשתי שאורכו מוערך בשלושה ימים באותה עת. בשנות ה-20 של המאה ה-20 שירותי הטסה רפואית נצפו במספר מקומות בעולם. יש לציין כי באותה תקופה כלי הטייס עדין היו פרימיטיביים למדי ויכולתם היתה מוגבלת. זאת הסיבה שבגללה הטסות רפואיות זכו לביקורות מעורבות.

ניסיון השימוש באמבולנס אווירי הלך והצטבר במקביל להתפתחות ענף התעופה. בארצות הברית האמבולנס האווירי הראשון הוסמך על ידי מנהל התעופה הפדרלי בלוס אנג'לס בשנת 1947. הטסות רפואיות אזרחיות החלו לפעול בשנות ה-70 של המאה הקודמת ומאז הפכו לענף תעישיה גדול. מחקר אשר בחן את ההטסה האווירית במהלך מלחמת ווייטנאם הראה כי לחיילים פצועים במלחמה שיעורי הישרדות גבוהיים יותר מאשר לנהגים שנפצעו באוטוסטרדות של קליפורניה.

במהלך מלחמת עיראק צבא ארצות הברית עשה שימוש במסוקי UH-60 Black Hawk לפינוי חיילים ואזרחים. היקף ההטסות הרפואיות בכלי הטייס הצבאיים ממשיך לגדול במדינות רבות בעולם וכך גם השימוש במטוסים להשבת פצועים למדינת מוצאם. כיום נבחנת האפשרות להפעלת כלי טייס בלתי מאוישים לצורך פינוי נפגעים.

הטסה רפואית אזרחית

יש להניח כי השימוש הראשוני בכלי הטייס בתור אמבולנס קרה במקרה בישובים מרוחקים, לא נגישים ודלי האוכלוסיה של צפון קנדה, אוסטרליה ומדינות סקנדינביה. רבים מהקהילות הללו החלו להסתמך על טייסי בוש אזרחיים, המטיסים מטוסים קטנים ומעבירים אספקה, דואר ואנשי רפואה לטיפול באוכלוסיית היישוב. טייסי בוש ביצעו כנראה את הנסיעות הראשונות של אמבולנס אווירי אזרחי. הטסות רפואיות במקומות מרוחקים מהר מאוד הפכו לשם דבר, אולם התפתחותן  באזורים המפותחים הייתה איטית הרבה יותר.

ברוב המקומות בעולם טייסי אמבולנס נדרשים לניסיון רב מכיוון שהתנאים להטסה רפואית לעתים קרובות מתקיימים בעת חירום ומאתגרים יותר מטיסות רגילות. אופי הפעולה האווירית קובע לעתים קרובות את סוג הבקרה הרפואית הנדרשת. ברוב המקרים, צוות אמבולנס אוויר מיומן הרבה יותר מחובש שעובד על הקרקע. לצוות הרפואי במטוס יש מרחב גדול יותר של קבלת החלטות בנוגע לטיפול בחולה. כישורי הערכה נוטים להיות גבוהים במידה ניכרת, ובמיוחד בהטסות בין מתקני רפואה שונים. הצוות הרפואי האווירי מוסמך ומוכשר לקרוא ולפענח צילומי רנטגן ותוצאות מעבדה. הדבר מאפשר לו תכנון וקבלת החלטות במידת הצורך במהלך הטיסה תוך התייעצות עם רופאים בכירים. חלק מהמערכות פועלות כמעט לחלוטין במצב לא מקוון, תוך שימוש בפרוטוקולים של הליכים רבים. בחלק מפעולות ההטסה הרפואית מנהלים רפואיים בכירים בעלי רקע מקצועי רלוונטי הנמצאים במטוס במהלך הטיסה. במקרים אחרים הם זמינים על הקרקע לצורך התיעצות.

להתיעצות או הזמנת שירותי הטסה רפואית צרו איתנו קשר >

הטסה רפואית_20220621174939.606.jpg

יצירת קשר
הזן את האימייל שלך ולחץ על שלח כדי להתחיל בתהליך שחזור הסיסמה